ART VII


UPCYKLING


Kohut Florian 



Urodził się w 1952 roku w Rudzicy i pozostaje silnie związany z rodzinnymi stronami. Absolwent Państwowego Ogniska Sztuk Plastycznych w Bielsku-Białej; uczył się od Małgorzaty Kudły, Stanisława Szopinetera, Franciszka Suknarowskiego, Ignacego Bieńka. W 1989 roku otrzymał uprawnienia artysty plastyka nadane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki; w tym samym roku został członkiem Sztuki Polskiej. Od 2001 roku członek Związku Artystów Plastyków, a od 2005 również Stowarzyszenia Pastelistów Polskich.
Maluje od ponad 40 lat, a dowodem uznania jego twórczości są nagrody, zaproszenia na wystawy indywidualne, plenery, spotkania autorskie i prowadzenie warsztatów plastycznych. Jego prace są wystawiane w licznych galeriach i znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych, zarówno w Polsce, jaki i za granicą. 
https://galeriaps.com/pl/producer/Kohut-Florian/45


RYSOWANIE Z NATURY

Kurs rysunku - Drzewo: prosty sposób - film





ŚWIATŁOCIEŃ 


Pytania do filmu:
1. Co to jest światłocień, na czym polega?
2. Jaki efekt uzyskują twórcy posługując się światłocieniem?
3. Jakie rodzaje cienia rozróżniamy?
4. Wymień rodzaje źródła światła?


Światłocień - modelowanie - dla zainteresowanych
Barok - mistrzowie światłocienia


PERSPEKTYWA

Perspektywa w malarstwie - film obowiązkowy

PODSTAWY RYSOWANIA W PERSPEKTYWIE - film obowiązkowy

Wypisz rodzaje perspektywy. Nie wszystkie zostały omówione na filmach. Poszukaj informacji na stronach internetowych.



KOMPOZYCJA

RODZAJE KOMPOZYCJI - link do kanału na YT z filmami prezentującymi różne rodzaje kompozycji                                                                                                              


MALARSTWO




Poniżej link do filmu Tajemnice malarstwa, który w dużym skrócie poprowadzi Was przez historię malarstwa


Po obejrzeniu odpowiedz na poniższe pytania i przyślij w wiadomości.

1. Gdzie powstały pierwsze obrazy?
2. Jaki kolor dominował w tle obrazów średniowiecznych?
3. W której epoce malarze wypracowali zasady perspektywy?
4. Co zachwyciło malarskich mistrzów baroku?
5. Wymień podstawowe techniki malarskie.
6. W którym wieku pojawił się realizm w malarstwie?
7. Podaj nazwę jednego z kierunków malarstwa nowoczesnego.

8. Na koszulce prowadzącej dziewczyny znalazło się przedstawienie puszki z zupą firmy Campbell's. Który artysta rozpowszechnił ten wizerunek i jaki kierunek w sztuce reprezentował? (mówiliśmy o tym na lekcji:)



BARWA
 PLAMA BARWNA


1. BARWY - przydatne określenia

CZYSTE, DOPEŁNIAJĄCE, ZŁAMANE, CIEPŁE, ZIMNE, ZGASZONE, PONURE WESOŁE, NEUTRALNE, INTENSYWNE, JASKRAWE, STONOWANE, HARMONIJNE, NASYCONE, DOMINUJĄCE, MROCZNE, ŻYWE, ŚWIETLISTE, MIENIĄCE SIĘ, WIBRUJĄCE, JASNE, CIEMNE, REALISTYCZNE, ZALEŻNE OD OŚWIETLENIA, ABSTRAKCYJNE, NATURALNE

Możemy użyć tych określeń opisując dzieło pod kątem barwy. Ale czy pamiętacie co to są barwy:

CZYSTE, DOPEŁNIAJĄCE, ZŁAMANE, CIEPŁE, ZIMNE, ZGASZONE?

Przypomnijcie sobie oglądając ten filmik: BARWY



2. PLAMY BARWNE – przydatne określenia

PŁASKIE, ZRÓŻNICOWANE WALOROWO, NIEREGULARNE, DUŻE, MAŁE, DROBNE, WYRAŹNE, ROZMYTE, ROZLEWAJĄCE SIĘ, GRUBO NAŁOŻONE, Z WIDOCZNYMI ŚLADAMI NARZĘDZIA PLASTYCZNEGO, PODŁUŻNE, OKRĄGŁE, PRZEŚWITUJĄCE, KRYJĄCE, PRZENIKAJĄCE SIĘ, ZMIESZANE, JASNE, CIEMNE

Jak  powstają plamy barwne i nie tylko zobaczcie na tym filmiku:NARZĘDZIA I TECHNIKI










POSTMODERNIZM

POSTMODERNIZM – (od około 1970) epoka w kulturze, obejmująca zarówno sztukę jak i pozostałe dziedziny życia człowieka

Cechy charakterystyczne:
- korzystanie z najnowszych zdobyczy techniki
- odnoszenie się do aktualnych zjawisk kultury i polityki
- wielka ilość zjawisk artystycznych
- różnorodność strategii artystów

Twórcy:
- czerpią z dziedzictwa dawnych epok i zdobyczy współczesności
- łączą style, elementy różnych dzieł i wytworów kultury
- cytują, a nawet kopiują innych artystów

Dzieła:
- przypominają surrealizm, dadaizm i pop-art, nie tylko pod względem wyglądu, lecz także humorystycznego, ironicznego wydźwięku

 Zadania dodatkowe
1. Pooglądaj strony muzeów sztuki współczesnej w Polsce w Krakowie oraz w Hiszpanii w Bilbao. Wejdź na podane strony pooglądaj, wejdź na wystawę albo artystę, który w jakiś sposób Cię zaciekawił. Napisz co obejrzałeś, tytuł, może być link i dlaczego Cię to zaciekawiło (fajne, brzydkie, bulwersujące,…) Najciekawsze rozwinięte recenzje ocenię.

2. Narysuj projekt muzeum nowoczesnego (technika dowolna)

Muzeum MOCAK w Krakowie
https://pl.mocak.pl/o-muzeum    -    o muzeum
https://navigart.mocak.pl/   -    e-galeria

Muzeum Guggenheima w Bilbao
https://www.guggenheim-bilbao.eus/en  - strona muzeum po angielsku (polecam film w połowie strony Explore the museum)

Zadanie dodatkowe (szczególnie dla osób pragnących mieć ocenę celującą – dwa punkty wtedy obowiązkowe – czas wykonania do 30 kwietnia)

1. Opracuj krótką, ale w miarę ciekawą notatkę lub prezentację na temat SURREALIZMU i DADAIZMU (w stylu notatki o postmodernizmie)
2. Wykonaj plakat zachęcający do odwiedzenia muzeum MOCAK w Krakowie lub Muzeum Guggenheima w Bilbao. Napisz ciekawie o budynku, co można w nim zobaczyć. Możesz wybrać niespotykaną wystawę i ją opisać.








NOWE MEDIA W SZTUCE
(Notatka wykonana na podstawie podręcznika do plastyki dla kl.7 "Do dzieła!" wyd. Nowa Era)

MEDIA (z j.ang. środki przekazu) - dzielimy na:
  1.  Tradycyjne - m.in. rysunek lub malarstwo
  2.  Nowe media - elektroniczne i cyfrowe środki przekazu


SZTUKA MEDIÓW - (MEDIA ART) - twórczość z użyciem nowych mediów, zaistniała w latach 90-tych XX wieku. Wywodzi się z nurtu wideo-art, wideoinstalacji i projekcji audiowizualnych z lat 70-tych (nowe media sprzed epoki cyfrowej). 
Jej inne nazwy to SZTUKA KOMPUTEROWA, SZTUKA SIECI, WIRTUALNA, CYFROWA, ELEKTRONICZNA, INTERAKTYWNA.

TEMATY - problemy społeczne i polityczne; mechanizmy i schematy współczesnej kultury sieci
i jej wpływ na naszą rzeczywistość i sposób myślenia (np. jak przebywanie w świecie wirtualnym wpływa na naszą tożsamość, nasze spojrzenie na świat i ludzi). Poruszane tematy skłaniają nas do krytycznej aktywności w sieci, świadomego działania. Zwracają uwagę na niebezpieczeństwo manipulacji użytkownikami internetu!!!

NARZĘDZIA - m.in. programy do tworzenia publikacji multimedialnych, edytory obrazów, programy do projektowania grafiki, montażu i obróbki filmów, a także modelowania brył trójwymiarowych.

ŚRODKI WYRAZU - wynikają ze strategii artystycznej. 
Są to: TWORZYWO - sprzęt audiowizualny i komputerowy z odpowiednim oprogramowaniem oraz wynikające z niego różne TECHNIKI - np. instalacje audiowizualne, cyfrowy kolaż, animacje, gra, wirtualny projekt, wideoperformance, film interaktywny, projekcja multimedialna.

CO RÓŻNI SZTUKĘ MEDIÓW OD TRADYCYJNYCH DZIEŁ SZTUKI?
  1. Wytwory sztuki mediów istnieją jedynie w formie elektronicznej - strony internetowej, pliku, aplikacji itp. - dlatego nie można ich biernie oglądać i analizować jak tradycyjnych, materialnych dzieł sztuki.
  2. Dzieła multimedialne łączą w sobie kilka nowych mediów.
  3. Sztuka mediów jest interaktywna - zakłada współudział odbiorcy oraz reakcje na polecenia systemu.
  4. Dzieła media art mogą przypominać komercyjne aplikacje, gry, animacje czy portale.
  5. Narzędziem artystów sztuki nowych mediów jest urządzenie elektroniczne, cyfrowe (aparat, kamera, komputer) z odpowiednim oprogramowaniem.
  6. Odbiór większości prac media art wymaga posiadania urządzeń elektronicznych.
  7. Sztuka mediów dociera do szerokiego grona odbiorców za pośrednictwem internetu, a nie - muzeum czy galerii.

PRZYKŁADY





CIEKAWI SZTUKI?

Czy dzieła sztuki mediów można przechować w muzeum?                                                         Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu

Czy sztuka mediów może zmieniać politykę?                                                                        Prezydencka Kampania Wiktorii Cukt, 1999–2000.



                             
                     
                              



Happening and performance

Examples of happening and performance



How to make a POP-ART like poster









FILM



PHOTOGRAPHY

 Cambridge Photo Ewa Kasza





Pieces of art to interpret:

 Frans Hals The Women Regents

Portret zbiorowy dzieci Kopffów. Jan Wicenty Kopff

Jedzący kartofle. Vincent van Gogh





https://www.olx.pl/oferta/niskie-biale-trampki-kaszubskie-wzory-malowane-takze-buty-converse-CID87-IDtzDwX.html


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.