UPCYKLING
Kohut Florian
Urodził się w 1952 roku w Rudzicy i pozostaje silnie związany z rodzinnymi stronami. Absolwent Państwowego Ogniska Sztuk Plastycznych w Bielsku-Białej; uczył się od Małgorzaty Kudły, Stanisława Szopinetera, Franciszka Suknarowskiego, Ignacego Bieńka. W 1989 roku otrzymał uprawnienia artysty plastyka nadane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki; w tym samym roku został członkiem Sztuki Polskiej. Od 2001 roku członek Związku Artystów Plastyków, a od 2005 również Stowarzyszenia Pastelistów Polskich.
Maluje od ponad 40 lat, a dowodem uznania jego twórczości są nagrody, zaproszenia na wystawy indywidualne, plenery, spotkania autorskie i prowadzenie warsztatów plastycznych. Jego prace są wystawiane w licznych galeriach i znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych, zarówno w Polsce, jaki i za granicą.
https://galeriaps.com/pl/producer/Kohut-Florian/45
RYSOWANIE Z NATURY
Kurs rysunku - Drzewo: prosty sposób - film
ŚWIATŁOCIEŃ
Światło, Cień - Poradnik Rysowania - film obowiązkowy
Pytania do filmu:
1. Co to jest światłocień, na czym polega?
2. Jaki efekt uzyskują twórcy posługując się światłocieniem?
3. Jakie rodzaje cienia rozróżniamy?
4. Wymień rodzaje źródła światła?
Światłocień - modelowanie - dla zainteresowanych
Barok - mistrzowie światłocienia
PERSPEKTYWA
Perspektywa w malarstwie - film obowiązkowy
PODSTAWY RYSOWANIA W PERSPEKTYWIE - film obowiązkowy
Wypisz rodzaje perspektywy. Nie wszystkie zostały omówione na filmach. Poszukaj informacji na stronach internetowych.
KOMPOZYCJA
RODZAJE KOMPOZYCJI - link do kanału na YT z filmami prezentującymi różne rodzaje kompozycji
MALARSTWO
Poniżej link do filmu Tajemnice malarstwa, który w dużym skrócie poprowadzi Was przez historię malarstwa
Po obejrzeniu odpowiedz na poniższe pytania i przyślij w wiadomości.
1. Gdzie powstały pierwsze obrazy?
2. Jaki kolor dominował w tle obrazów średniowiecznych?
3. W której epoce malarze wypracowali zasady perspektywy?
4. Co zachwyciło malarskich mistrzów baroku?
5. Wymień podstawowe techniki malarskie.
6. W którym wieku pojawił się realizm w malarstwie?
7. Podaj nazwę jednego z kierunków malarstwa nowoczesnego.
8. Na koszulce prowadzącej dziewczyny znalazło się przedstawienie puszki z zupą firmy Campbell's. Który artysta rozpowszechnił ten wizerunek i jaki kierunek w sztuce reprezentował? (mówiliśmy o tym na lekcji:)
BARWA
PLAMA BARWNA
1. BARWY - przydatne określenia
CZYSTE, DOPEŁNIAJĄCE, ZŁAMANE,
CIEPŁE, ZIMNE, ZGASZONE, PONURE WESOŁE, NEUTRALNE, INTENSYWNE, JASKRAWE, STONOWANE,
HARMONIJNE, NASYCONE, DOMINUJĄCE, MROCZNE, ŻYWE, ŚWIETLISTE, MIENIĄCE SIĘ,
WIBRUJĄCE, JASNE, CIEMNE, REALISTYCZNE, ZALEŻNE OD OŚWIETLENIA, ABSTRAKCYJNE,
NATURALNE
Możemy użyć tych określeń opisując dzieło pod kątem barwy. Ale
czy pamiętacie co to są barwy:
CZYSTE, DOPEŁNIAJĄCE, ZŁAMANE, CIEPŁE, ZIMNE, ZGASZONE?
Przypomnijcie sobie oglądając ten filmik: BARWY
2. PLAMY BARWNE – przydatne określenia
PŁASKIE, ZRÓŻNICOWANE WALOROWO, NIEREGULARNE, DUŻE, MAŁE,
DROBNE, WYRAŹNE, ROZMYTE, ROZLEWAJĄCE SIĘ, GRUBO NAŁOŻONE, Z WIDOCZNYMI ŚLADAMI
NARZĘDZIA PLASTYCZNEGO, PODŁUŻNE, OKRĄGŁE, PRZEŚWITUJĄCE, KRYJĄCE, PRZENIKAJĄCE
SIĘ, ZMIESZANE, JASNE, CIEMNE
Jak powstają plamy
barwne i nie tylko zobaczcie na tym filmiku:NARZĘDZIA I TECHNIKI
POSTMODERNIZM
POSTMODERNIZM – (od około
1970) epoka w kulturze, obejmująca zarówno sztukę jak i pozostałe dziedziny
życia człowieka
Cechy charakterystyczne:
- korzystanie z najnowszych zdobyczy techniki
- odnoszenie się do aktualnych zjawisk kultury i polityki
- wielka ilość zjawisk artystycznych
- różnorodność strategii artystów
Twórcy:
- czerpią z dziedzictwa dawnych epok i zdobyczy
współczesności
- łączą style, elementy różnych dzieł i wytworów kultury
- cytują, a nawet kopiują innych artystów
Dzieła:
- przypominają surrealizm,
dadaizm i pop-art, nie tylko pod
względem wyglądu, lecz także humorystycznego, ironicznego wydźwięku
Zadania dodatkowe
1. Pooglądaj strony muzeów sztuki współczesnej w Polsce w
Krakowie oraz w Hiszpanii w Bilbao. Wejdź na podane strony pooglądaj, wejdź na
wystawę albo artystę, który w jakiś sposób Cię zaciekawił. Napisz co
obejrzałeś, tytuł, może być link i dlaczego Cię to zaciekawiło (fajne,
brzydkie, bulwersujące,…) Najciekawsze rozwinięte recenzje ocenię.
2. Narysuj projekt muzeum nowoczesnego (technika dowolna)
Muzeum MOCAK w
Krakowie
https://pl.mocak.pl/o-muzeum -
o muzeum
https://navigart.mocak.pl/ - e-galeria
https://pl.mocak.pl/wystawy -
wystawy
Muzeum Guggenheima w
Bilbao
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/w-krainie-gigantow-czyli-o-muzeum-guggenheima-bilbao/ - o muzeum po polsku
http://hiszpania-portal.pl/muzeum-guggenheima-w-bilbao-zwiedzanie/ - krótko o muzeum
https://www.guggenheim-bilbao.eus/en - strona muzeum po angielsku (polecam film w
połowie strony Explore the museum)
Zadanie dodatkowe (szczególnie
dla osób pragnących mieć ocenę celującą – dwa punkty wtedy obowiązkowe – czas wykonania
do 30 kwietnia)
1. Opracuj krótką, ale w miarę ciekawą notatkę lub
prezentację na temat SURREALIZMU i DADAIZMU (w stylu notatki o postmodernizmie)
2. Wykonaj plakat zachęcający do odwiedzenia muzeum MOCAK w
Krakowie lub Muzeum Guggenheima w Bilbao. Napisz ciekawie o budynku, co można w
nim zobaczyć. Możesz wybrać niespotykaną wystawę i ją opisać.
NOWE MEDIA W SZTUCE
(Notatka wykonana na podstawie podręcznika do plastyki dla kl.7 "Do dzieła!" wyd. Nowa Era)
MEDIA (z j.ang. środki przekazu) - dzielimy na:
- Tradycyjne - m.in. rysunek lub malarstwo
- Nowe media - elektroniczne i cyfrowe środki przekazu
SZTUKA MEDIÓW - (MEDIA ART) - twórczość z użyciem nowych mediów, zaistniała w latach 90-tych XX wieku. Wywodzi się z nurtu wideo-art, wideoinstalacji i projekcji audiowizualnych z lat 70-tych (nowe media sprzed epoki cyfrowej).
Jej inne nazwy to SZTUKA KOMPUTEROWA, SZTUKA SIECI, WIRTUALNA, CYFROWA, ELEKTRONICZNA, INTERAKTYWNA.
TEMATY - problemy społeczne i polityczne; mechanizmy i schematy współczesnej kultury sieci
i jej wpływ na naszą rzeczywistość i sposób myślenia (np. jak przebywanie w świecie wirtualnym wpływa na naszą tożsamość, nasze spojrzenie na świat i ludzi). Poruszane tematy skłaniają nas do krytycznej aktywności w sieci, świadomego działania. Zwracają uwagę na niebezpieczeństwo manipulacji użytkownikami internetu!!!
i jej wpływ na naszą rzeczywistość i sposób myślenia (np. jak przebywanie w świecie wirtualnym wpływa na naszą tożsamość, nasze spojrzenie na świat i ludzi). Poruszane tematy skłaniają nas do krytycznej aktywności w sieci, świadomego działania. Zwracają uwagę na niebezpieczeństwo manipulacji użytkownikami internetu!!!
NARZĘDZIA - m.in. programy do tworzenia publikacji multimedialnych, edytory obrazów, programy do projektowania grafiki, montażu i obróbki filmów, a także modelowania brył trójwymiarowych.
ŚRODKI WYRAZU - wynikają ze strategii artystycznej.
Są to: TWORZYWO - sprzęt audiowizualny i komputerowy z odpowiednim oprogramowaniem oraz wynikające z niego różne TECHNIKI - np. instalacje audiowizualne, cyfrowy kolaż, animacje, gra, wirtualny projekt, wideoperformance, film interaktywny, projekcja multimedialna.
CO RÓŻNI SZTUKĘ MEDIÓW OD TRADYCYJNYCH DZIEŁ SZTUKI?
- Wytwory sztuki mediów istnieją jedynie w formie elektronicznej - strony internetowej, pliku, aplikacji itp. - dlatego nie można ich biernie oglądać i analizować jak tradycyjnych, materialnych dzieł sztuki.
- Dzieła multimedialne łączą w sobie kilka nowych mediów.
- Sztuka mediów jest interaktywna - zakłada współudział odbiorcy oraz reakcje na polecenia systemu.
- Dzieła media art mogą przypominać komercyjne aplikacje, gry, animacje czy portale.
- Narzędziem artystów sztuki nowych mediów jest urządzenie elektroniczne, cyfrowe (aparat, kamera, komputer) z odpowiednim oprogramowaniem.
- Odbiór większości prac media art wymaga posiadania urządzeń elektronicznych.
- Sztuka mediów dociera do szerokiego grona odbiorców za pośrednictwem internetu, a nie - muzeum czy galerii.
PRZYKŁADY
CIEKAWI SZTUKI?
Czy dzieła sztuki mediów można przechować w muzeum? Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu
Czy sztuka mediów może zmieniać politykę? Prezydencka Kampania Wiktorii Cukt, 1999–2000.
Czy dzieła sztuki mediów można przechować w muzeum? Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu
Czy sztuka mediów może zmieniać politykę? Prezydencka Kampania Wiktorii Cukt, 1999–2000.
Happening and performance
Examples of happening and performance
Dewastacja dzieł sztuki jako współczesna forma aktywizmu
ASAMBLAŻ
Asamblaż czyli kolaż w 3D
Assemblage -video
Mixed Media Assemblage
How to Make Simple Assemblage Art
Recycle Assemblage ...What's in that Box?
Assemblage Art Using Old Books
INSTALACJA
INSTALACJE ARTYSTYCZNE
Best ART INSTALLATIONS: 20+ optical illusions & modern art-projects
Installation of Japanese Bamboo Art: Tanabe Chikuunsai IV: Connection
Yayoi Kusama w Krainie Dyń
Yayoi Kusama – Obsessed with Polka Dots | Tate
POP-ART
ASAMBLAŻ
Asamblaż czyli kolaż w 3D
Assemblage -video
Mixed Media Assemblage
How to Make Simple Assemblage Art
Recycle Assemblage ...What's in that Box?
Assemblage Art Using Old Books
INSTALACJA
INSTALACJE ARTYSTYCZNE
Best ART INSTALLATIONS: 20+ optical illusions & modern art-projects
Installation of Japanese Bamboo Art: Tanabe Chikuunsai IV: Connection
Yayoi Kusama w Krainie Dyń
Yayoi Kusama – Obsessed with Polka Dots | Tate
POP-ART
How to make a POP-ART like poster
FILM
Historia kina
Piotruś i wilk - opis
Elementy i środki wyrazu filmu
Piotruś i wilk - trailer
Frankenweenie
Alioce in Wonderland
Through the Looking Glass: The Tech Behind Alice
Alice through the Looking Glass
Go Behind the Scenes of Alice Through the Looking Glass (2016)
Piotruś i wilk - opis
Elementy i środki wyrazu filmu
Piotruś i wilk - trailer
Frankenweenie
Alioce in Wonderland
Through the Looking Glass: The Tech Behind Alice
Alice through the Looking Glass
Go Behind the Scenes of Alice Through the Looking Glass (2016)
PHOTOGRAPHY
Cambridge Photo Ewa Kasza
Pieces of art to interpret:
Frans Hals The Women Regents
Portret zbiorowy dzieci Kopffów. Jan Wicenty Kopff
Jedzący kartofle. Vincent van Gogh
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.